|
O konfliktach i ich rozwiązywaniu
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9238 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Celem zajęć jest poznanie pojęcia, przyczyn, skutków oraz sposobów konstruktywnego rozwiązywania konfliktów. Na lekcji uczniowie zapoznają się z zasadami negocjacji jako metody na rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Konspekt lekcji może być wykorzystany na godzinie wychowawczej zarówno w szkole podstawowej jak i w gimnazjum. Cele lekcji: Uczeń:
- umie skutecznie komunikować swoje potrzeby, uczucia, emocje zwiazane z problematyką lekcji;
- umie rzeczowo dyskutować na temat przyczyn i skutków konfliktów;
- zna zasady negocjacji i potrafi zastosować je w rozwiązywaniu problemów;
- potrafi twórczo rozwiązywać podane na lekcji przykłady sytuacji konfliktowych;
- potrafi obiektywnie ocenić swoją pracę na lekcji;
- potrafi zgodnie współpracować w zespole
Tok lekcji:
- Utworzenie zespołów - uczniowie dobierają się wg otrzymanych kolorowych kartoników.
- Zapoznanie uczniów z zadaniami lekcji:
- zapoznanie z istotą konfliktu;
- zapoznanie z zasadami negocjacji i sposobami rozwiązywania konfliktów.
- Poinformowanie uczniów o dokonaniu na koniec lekcji oceny i samooceny ich pracy.
- Przypomnienie o przestrzeganiu zasad poprawnej komunikacji w rozmowie i dyskusji.
- Uświadomienie uczniom istoty sytuacji konfliktowej i sposobów postępowania w przypadku jego zaistnienia.
Każdy zespół otrzymuje cukierki, ich liczba jest jednak mniejsza aniżeli liczba osób w zespole. Zadaniem uczniów jest podjąć właściwą decyzję, jak podzielić cukierki między sobą. (Zastrzeżenie: Nie można dzielić cukierka na pół ani też dokonywać losowania). Uczniowie podają propozycje rozwiązań trudnej sytuacji. Nazywają postawy, uczucia, zachowania, jakie towarzyszyły im podczas rozwiązywania problemu.
- Samodzielne wykonywanie przez uczniów polecenia nr 1,2 - karta pracy załączona do konspektu.
- Praca w zespołach nad problemami:
- między kim występują konflikty?;
- przyczyny i skutki konfliktów;
- co utrudnia i ułatwia rozwiązywanie konfliktow?
Zespoły podają własne propozycje odpowiedzi, najbardziej rzeczowe zapisują na tablicy. Uczniowie korzystają również z podpowiedzi znajdujących się na rozsypankach wyrazowych otrzymanych wcześniej, wymieniają swoje spostrzeżenia dotyczące problemów. Samodzielne wykonanie przez uczniów polecenia nr 3, 4 i 5 - karta pracy.
- Samodzielna praca uczniów polecenie nr 6 - karta pracy.
Uczniowie wypowiadają się, który z podanych w poleceniu nr 6 ( karta pracy ) sposobów rozwiązywania konfliktu wybrali i dlaczego?
- Zapoznanie uczniów z zasadami negocjacji. Samodzielne wykonanie polecenia nr 7, 8 - karta pracy. Sprawdzenie poprawności wykonania zadania.
- Praca w zespołach:
Każdy zespół otrzymuje przykład sytuacji konfliktowej. Zadaniem uczniów jest znależć konstruktywny sposób rozwiązania konfliktu. Uczniowie prezentują swoje rozwiązania w postaci scenki a następnie wypowiadają się na temat odczuć związanych z rozwiązywanymi problemami.
- Uczniowie układają z rozsypanki zdaniowej etapy rozwiązywania konfliktu. Praca samodzielna uczniów - polecenie nr 9 - karta pracy.
- Zachęcanie uczniów do przejawiania zachowań asertywnych podczas negocjacji i rozwiązywania konfliktow.
- Podsumowanie lekcji:
Uczniowie dokonują samooceny nabytych na lekcji wiadomości, umiejętności, podają propozycję ich zastosowania w życiu - polecenie nr 10 - karta pracy. Ocena pracy zespołów przez nauczyciela. Ocenie podlegają:
- rzeczowe wypowiedzi,
- prowadzenie dyskusji na temat,
- prezentowanie ciekawych rozwiązań problemów,
- przejawianie aktywności adekwatnej do problematyki lekcji,
- wspołdziałanie w zespole podczas pracy.
Przyznajemy od 0 do 6 punktów za każdy element pracy zespołu. KARTA PRACY UCZNIA
- Nazwij opisaną sytuację:
Kinga i Fabian kłócą się kto ma korzystać w danej chwili z komputera. Kinga chce koniecznie sprawdzić pocztę. Fabian musi wykonać zadaną w szkole pracę domową.
Uzupełnij: Jest to przykład sytuacji k............................
- Dokończ zdanie:
Spór między osobami, kłótnia, różnica zdań, sprzeczka to inaczej ..................
- Podaj przyczyny konfliktów:
..................................................................................... .................................................................................
- Jakie są skutki nie rozwiązania konfliktów?
..................................................................................... .................................................................................
- Uzupełnij:
Co ułatwia rozwiązywanie konfliktów?
Co utrudnia rozwiązywanie konfliktów?
- Zaznacz sposób rozwiązywania konfliktów zgodnie z Twoim oczekiwaniem.
- Kinga i Fabian kłócą się o korzystanie komputera w tym samym czasie. Mama decyduje za nich, że przez godzinę z komputera będzie korzystać Kinga, a następnie Fabian.
- Kinga i Fabian sami uzgadniają rozwiązanie sytuacji. Kinga sprawdzi swoją pocztę e - mailową, a potem Fabian będzie mógł wykonać zadaną pracę. Kiedy Fabian skończy pracę, Kinga ponownie będzie mogła korzystać z komputera.
- Dokończ zdanie:
Sposób postępowania, kiedy obie strony sporu szukają wspólnego rozwiązania konfliktu nazywamy ..............................................
- Uzupełnij luki w zdaniach:
ZASADY NEGOCJACJI NASTAWIONEJ NA WSPÓŁPRACĘ:
- Traktuj problem jako wspólne zadanie do .....................................
- Nie walcz z ludżmi, ale z p..................................
- U............. słuchaj partnera.
- Poszukaj różnych rozwiązań korzystnych dla obu ........................
- Nazywaj i podkreślaj o.............. w negocjacjach.
- Zapisz etapy rozwiązywania konfliktów:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Dokończ zdania:
Dzisiaj nauczyłem się ......................................................................................... Nabyte umiejętności wykorzystam ..................................................................................... Jeśli chcesz decydować naprawdę Sama/ Sam o Sobie musisz umieć............... tym wszystkim, którzy namawiają Cię do złych, bezmyślnych zachowań. Uważam, że na lekcji pracowałam/-em ..................................................................................... ETAPY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW (rozsypanka zdaniowa)
- Wyrażamy gotowość rozwiązywania konfliktu:
- uzgadniamy dogodny termin,
- ustalamy reguły pracy nad problemem.
- Określamy istotę prblemu:
- nazywamy problem,
- mówimy, jakie uczucia wywołują w nas zachowania partnera,
- określamy nasze potrzeby i oczekiwania.
- Poszukujemy możliwych rozwiązań:
- zgłaszamy różne pomysły rozwiązań,
- oceniamy je z punktu widzenia interesów obu stron.
- Wybieramy rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
- Oceniamy wyniki podkreślając pozytywne strony.
Opracowała: mgr Bożena Kur nauczyciel wychowania fizycznego i wychowawca kl III E w Gimnazjum Nr 3 w Żorach |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|